Yoga voor beginners


YOGA – Wat is het nou precies? Yoga komt uit het Sanskriet en betekent letterlijk “samenbrengen” of “eenheid”.  Yoga bestaat inmiddels al meer dan 4.000 jaar en wordt gebruikt om het gevoel en het lichaam te beheersen.

In West-Europa en Noord-Amerika is men vooral bezig met het “in de knoop leggen” van het lichaam. Het primaire doel was het lichaam zo te sterken dat het zo lang mogelijk in mediatiepose kon blijven, maar gebleken is dat yoga oefeningen een positieve werking hebben op het hele welzijn van de mens.

Het beheersen van het gevoel en het lichaam wordt gedaan door een combinatie van lichamelijke oefeningen (asana),  ademhalingsoefeningen (pranayama) en meditatieoefeningen. Er zijn verschillende soorten van yoga, met de focus op lichamelijke oefeningen en ademhalingsoefeningen, of op psychisch vermogen.

Meer informatie over soorten yoga, voeding, kleding en werking lees je in de SpaDreams Brochure Yoga: www.spadreams.nl/ayurveda-reizen/yoga-brochure/

Yoga is toegankelijk voor iedereen. Voor jong en oud en voor beginners en gevordenen. Leg je matje klaar en trek comfortabele kleding aan.. Wij hebben een aantal (eenvoudige) yoga oefeningen op een rijtje gezet. Neem bij elke oefening rustig de tijd om je voor te bereiden op de oefening en kom ook weer rustig terug naar de beginstand. En heel belangrijk, forceer jezelf niet!

Beach Yoga Yoga naukasana boat pose Adho Mukha Svanasana Urdhva Dhanurasana De Kameel – Ustrasana

  • Ga staan op je knieën
  • Buig je bovenlichaam rustig achterover
  • Pak (indien mogelijk) je hielen vast
  • Probeer voorzichtig je hoofd naar achter te laten zakken of laat je kin op je borst

De Boot – Paripurna Navasana

  • Ga met gestrekte benen op de grond zitten
  • Zet je handen achter je heupen
  • Hef de benen en het bovenlichaam op
  • Breng handen en voeten naar elkaar toe

De Hond – Adho Muka Svanasana

  • Ga op handen en knieën zitten
  • Plaats de benen op heupbreedte naast elkaar
  • Duw je billen omhoog en naar achteren
  • Probeer je armen en benen te strekken

Het wiel – Ardhva Dhanurasana

  • Ga op je rug liggen en buig je knieën
  • Plaats je handen naast je schouders
  • Duw je buik en borstkast omhoog
  • Strek je armen en benen en vorm een boog

SpaDreams heeft yogareizen over heel de wereld. Bekijk het aanbod hier: www.spadreams.nl/body-en-soul/yoga-vakantie/

Heb jij ervaring met yoga?

Je vond dit artikel leuk? Dan geef je beoordeling:
Yoga voor beginners
:
1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren
4,50 van 5 punten, baseren op 2 opgegeven beoordelingen.
Loading...

Tags:

Eén reactie tot nu toe.

  1. […] beter is het, een avondritueel in te voeren en enkele yoga-oefeningen uit te voeren. Eerst stelt u echter vast, hoe u zich voelt: onrustig of eerder […]