Slapeloosheid vanuit Ayurvedisch perspectief


Binnen de AYURVEDA is slapeloosheid (insomnia) bekend onder de naam ANIDRA – men gaat er binnen de Ayurvedische geneeskunde van uit, dat slaap één van de drie zuilen van de gezondheid is. Slaap is net zo belangrijk voor ons welzijn als gezonde voeding en ontspanning van lichaam en geest. De kwantitatieve slaapbehoefte is afhankelijk van de betreffende lichaamsconstitutie – DOSHA of PRAKRUTI genaamd – bekend als VATA, PITTA en KAPHA.

Vanuit Ayurvedisch perspectief zijn harmonieuze dosha’s verantwoordelijk voor gezondheid en welzijn, in disharmonie veroorzaken ze ziekten.

  • KAPHA-personen hebben de meeste slaap nodig – ca. 8-9 uur per dag – om zich uitgerust te voelen.
  • PITTA-personen hebben ca. 7-8 uur slaap nodig.
  • VATA-personen hebben voldoende aan 6-7 uur slaap.

De Ayurvedische behandeling bij slapeloosheid richt zich op het harmoniseren van de dosha’s, en dus de lichaamsenergie, door het toedienen van plantaardige middelen, een persoonlijk dieet, ontspanningsoefeningen voor lichaam en geest en een advies betreffende mogelijke veranderingen van de levensstijl.

In het Hotel Thermenhof Paierl bieden wij verschillende therapieën bij slapeloosheid aan, conform constitutietype, onderverdeeld in:  problemen bij het inslapen, problemen met doorslapen en vermoeidheid bij het ontwaken.

Holistische behandelingen die wij bij de verschillende therapieën aanbevelen:

  • Panchakarma–kuur,
  • Yoga,
  • Meditatie,
  • Verschillende massages,
  • Voorbeelden van levensverlichting.

Een grondige medische voorgeschiedenis, onderzoek naar de fysieke en psychologische oorzaken, door ons Indische artsen- en therapeutenteam is een voorwaarde voor het kiezen van de juiste behandelmethode.

 Dr. ind. Gopakumar Pillai, Ayurveda-arts in Hotel Thermenhof Paierl, Bad Waltersdorf

Klik hier voor Hotel Thermenhof Paierl

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someoneShare on LinkedInShare on StumbleUpon
Tot nu toe geen beoordelingen.
1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren
Loading...

Tags: , , ,

Eén reactie tot nu toe.

  1. […] vlinder“, „kindhouding“ of de „duif“ – en die er positief aan bijdragen om een gezonde en weldadige nachtrust voor te bereiden, kunt u het beste door een ervaren yogaleraar laten voordoen en […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *