10 feiten over Vitamine D


Het is geen wonder dat de mensen de zon hebben aanbeden voor meerdere millennia. Zonlicht is niet alleen belangrijk voor planten en het milieu, maar ook voor het menselijk lichaam. Zonlicht is namelijk onze belangrijkste bron van vitamine DLees verder voor 10 belangrijke feiten over Vitamine D.

1. Bevordering opname van mineralen
Het kan helpen bij de opname van calcium, magnesium en fosfaat.

2. Vitamine D voorkomt botbreuken
Het heeft een positieve invloed op de gezondheid van botten en kan daarnaast osteoporose /artritis voorkomen.

Het grootste gedeelte van vitamine D in ons lichaam komt van het zonlicht. Maar hoeveel vitamine D kunnen we eigenlijk van zonlicht krijgen?

3. Afhankelijkheid
De effectiviteit van het absorberen van vitamine D uit de zon hangt af van de tijdstip van de dag en het jaar. Daarnaast is de locatie waar je bent ook belangrijk – hoe verder weg van de evenaar je bent, hoe minder UV-B-stralen er zijn.

4. Huidskleur 
Degenen die een getinte of donkere huid hebben, maken minder (snel) vitamine D aan uit zonlicht. 

Maar wat als je in de regenachtigste of meest wolkenrijkste stad ter wereld woont? Hoe kan je dan je vitamine D krijgen? In deze situaties kunnen vitamine D supplementen van pas komen:

5. Soorten Vitamine D supplementen
Supplementen bieden twee soorten vitamines aan: vitamine D2; geproduceerd door planten (zoals paddenstoelen) en vitamine D3; geproduceerd door dieren.

6. Aanbevolen hoeveelheid
In de wintermaanden zijn we afhankelijk van voedsel en supplementen om onze vitamine D binnen te krijgen. Een supplement van 10 mcg wordt meestal aanbevolen door experts.

7. Vitamine D tekort
Mensen die veel tijd binnen het huis doorbrengen, lopen meer risico op een vitamine D tekort. Neem contact op met jouw dokter als je denkt dat je een risico loopt op een vitamine D tekort! Een tekort aan vitamine D kan namelijk leiden tot spierzwakte, botbreuken en afname van mobiliteit.

8. Voedingsmiddelen met vitamine D
Voedingsmiddelen die vitamine D bevatten zijn onder andere: vis, champignons, verrijkte vitamine D-melk, sappen en granen.

9. Het is moeilijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen
Hoewel deze voedingsmiddelen vitamine D bevatten, kan het nodig zijn om  voedingssupplementen in te nemen – het is moeilijk om voldoende vitamine D via voedsel binnen te krijgen.

10. Vitamine D is eigenlijk een hormoon
Omdat vitamine D wordt gemaakt door het lichaam zelf, is het feitelijk een hormoon en geen vitamine.

vitamine D

Geniet van de mooie zonnige zomerdagen en vergeet niet dat je altijd zonnebrandcrème op moet smeren als je gaat zonnebaden! 🙂

Tot nu toe geen beoordelingen.
1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren
Loading...

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *