Fit worden met Pilates


Pilates is door de jaren heen uitgegroeid tot een populaire trainingsmethode die zorgt voor verbetering van de lichaamshouding, stabiliteit, coördinatie, flexibiliteit en ademhaling. Tegenwoordig wordt het veel beoefend door professionele dansers, sporters en velen beroemdheden zoals Jennifer Lopez, Madonna, Julia Roberts en Tiger Woods. Ook wordt Pilates steeds meer door fysiotherapeuten aanbevolen aan patiënten met nek- en rugklachten. Bovendien helpt het ook bij het herstel van blessures en fysieke ongemakken. 

Het ontstaan van de trainingsmethode komt van de Duitser Joseph Pilates die tijdens zijn jeugd aan astma en acuut reuma leed. Hij besloot daarom om aan sport te doen zoals gymnastiek, duiken en bodybuilding om zijn gezondheid te verbeteren. In de 1e wereld oorlog werd hij gevangen genomen waar hij zijn oefeningen verder heeft kunnen ontwikkelen. Na de oorlog emigreerde Pilates naar New York waar hij samen met zijn vrouw een studio opende om Pilates lessen te geven. De oefeningen van Pilates zijn door de jaren uitgegroeid tot een succes. De verschillende oefeningen worden altijd uitgevoerd volgens de 6 Pilates principes:

1. Ademhaling

Wist u dat de meeste mensen maar slechts 50% van hun longcapaciteit gebruiken wanneer ze ademen? Door Pilates te beoefenen leert u om meer dan 50% van uw longcapaciteit te gebruiken! Met de juiste ademhaling kunt u een natuurlijke ademhalingsritme creëren die samen gaat met vloeiende Pilates bewegingen. Als u diep inademt en volledig uitademt, dan traint u uw longen en verhoogt u bovendien ook de longcapaciteit. Ademen terwijl u velen bewegingen maakt is niet altijd even makkelijk, maar als u daarin slaagt dan bent u tot zoveel meer in staat.

2. Concentratie

De gelijktijdige uitvoering van de oefeningen met de juiste ademhaling eist veel concentratie. Met een goede focus leert u na een tijdje op een goede, functionele manier te bewegen waardoor de goede bewegingspatronen automatisch gebeuren vanuit het geheugen. U zal meer en meer bewust worden van uw lichaamshouding en hoe u uw bewegingen maakt. Na een Pilates sessie ervaart u een gevoel van rust en ontspanning.

3. Controle

Controle is een belangrijk element dat voor vloeiende en gecoördineerde bewegingen moet zorgen. Iedere Pilates oefening vereist volledige beheersing van je lichaam en geest. Om Pilates volledig onder de knie te krijgen, moet u ieder deel van uw lichaam controleren. Bij het opbouwen van kracht gaat het om de juiste spieren van het lichaam op de juiste manier te bewegen zodat de krachtopbouw optimaal is. U zal steeds meer controle over het lichaam krijgen en aanvoelen hoe en vanuit waar er kracht gezet kan worden. De bewegingen van armen en benen moeten bijvoorbeeld goed worden aangestuurd en gecoördineerd. Leren bewegen vanuit controle geeft u bovendien ook meer zelfvertrouwen.

4. Centrering

Bij het beoefenen van Pilates is uw hele lichaam betrokken. Vooral uw buikspieren, onderrug, heupen en billen worden getraind die het middelpunt van het lichaam vormen. Joseph Pilates noemde dit middelpunt de “Powerhouse” die bij elke beweging van uw lichaam wordt gebruikt. Zelfs bij het uitvoeren van oefeningen die gericht zijn op het versterken van bijvoorbeeld de armspieren moet uw krachtcentrum actief zijn. Zo bent u tijdens de oefeningen altijd met uw hele lichaam bezig. Met een stabiele, sterke Powerhouse kunt u het risico op blessures verminderen. Bovendien word uw rug sterker en zorgt het voor een goede lichaamshouding. Het is daarom verstandig om de stabiliteit van uw Powerhouse te trainen. 

5. Precisie

Precisie is vooral gebaseerd op concentratie en controle. Bij alle Pilates oefeningen wordt er gekeken of uw lichaam op de juiste uitgangspositie komt. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat de hoek waaronder de benen en armen bewegen goed in positie zijn en hoe het hoofd gehouden wordt. Deze soort van precisie in het bewegen komt ook terug in dagelijkse activiteiten. Werken met precisie helpt verkeerde bewegingspatronen te herprogrammeren wat resulteert in een betere lichaamshouding waardoor blessures kunnen worden voorkomen. Elke beweging heeft een doel en elke herhaling van een oefening moet met precisie worden uitgevoerd.

6. Flow

Bij Pilates loopt de ene beweging vloeiend over naar een volgende. Hierdoor wordt de soepelheid van gewrichten en spieren verhoogd terwijl het lichaam getraind wordt. Om vloeiend te bewegen worden zowel het zenuwstelsel als de spieren en gewrichten aangesproken, en daardoor leert het lichaam soepel en gelijkmatig te bewegen.

 

Pilates kan beoefend worden door iedereen. Jong, oud, man of vrouw… dus ook u! Maar om Pilates echter onder de knie te krijgen, is het belangrijk dat u gebruik maakt van een goede instructeur die controleert of de oefeningen goed worden uitgevoerd. Onze hotels bieden Pilates lessen die door professionele instructeurs worden gegeven.

Tot nu toe geen beoordelingen.
1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren
Loading...

Tags: , , ,

Reacties zijn gesloten.