Een reisje rond het Gardameer

Afgelopen augustus is een van onze collega’s naar Italië geweest met haar oude schoolvriendin Ali. De reis begon aan het Comomeer en eindigde aan het prachtige Gardameer.

We zijn al jaren vriendinnen en reisden eerder samen naar Noorwegen, waar we twee weken in een strohut verbleven met geiten. Sindsdien wist ik dat ze een goede reismaatje was. In Italië, was onze eerste stop in Riva del Garda, precies in het noorden. We kwamen aan het Gardameer met een treinrit van 50 minuten van Milaan naar Desenzano del Garda, wat ongeveer € 20,- per kaartje kostte. Daarna namen we een rechtstreekse bus naar het noorden voor ongeveer € 6,-.  In feite hebben we alleen maar van het openbaar vervoer gebruik gemaakt omdat het makkelijk ging en betaalbaar is.

Dusk in Riva del Garda, one of the top towns to visit in lake garda, SpaDreams

Zonsondergang in Riva del Garda

Riva del Garda

Riva is een klein stadje met vervaagde gekleurde gebouwen en met bloemen op elke vensterbank en veranda, omringd door een fjordachtige bergachtige achtergrond. Op een avond kwamen we een dorpsfeest tegen; honderden dansende mensen op een plein of zittend op tafels met bier en een stukje watermeloen in de hand. Deze avond heeft echt laten zien hoe levendig dit stadje is. We keken met verbazing toe hoe mensen van alle leeftijden de dans volgden in een korte tijd. De volgende ochtend zijn we direct naar het witte kiezelstrand gegaan om te zwemmen in het lichtblauwe water en om de uitzicht over het meer bewonderen.

Breakfast time - watermelons from Italy are so sweet and juicy. top towns to see in lake garda spa dreams

Ontbijt – de watermeloenen waren erg super sappig en zoet!

Limone Sul Garda

Op de derde dag namen we een boot naar Limone sul Garda, een plaats die beroemd is om zijn citroenbomen en het limoncello likeur. We hebben veel door de steile geplaveide straatjes gelopen. Ook hebben we de zoete likeur geproefd en bijzondere cadeauwinkels bezocht. Na een paar uur vonden we een kleine haven waar we een poosje konden zwemmen en afkoelen. Later zijn we naar het officiële zwemstrand gelopen en hebben we een kano gehuurd. Het was zo verfrissend om een uurtje op het midden van het meer door te brengen en onze voeten aan de kant van de boot te bungelen. Onze dag in Limone sul Garda eindigde in een restaurant aan het water, met meer limoncello, Aperol en spaghetti.

Sunset over the lake, looking out from Limone's public beach. Top towns to visit in lake garda spadreams

Uitzicht vanuit Limone’s openbare strand.

Peschiera del Garda

Na 4 dagen reisden we door naar Peschiera in het zuiden van het meer, dat na onze tijd in de bergen erg vlak aanvoelde. Het was echter op een andere manier mooi; om de oude stad te bereiken, liepen we door de grachten, omgeven door stadsmuren die dateren uit de 16e eeuw, +te worden ingenomen door gebouwen in tinten roestig rood en natuurlijk overal bloemen, cafés en gelateria’s.

Canal flowing through Peschiera del Garda to the lake. On the last night we ate in a restaurant terrace on the other side, it was delicious. Top towns to visit in lake garda with Spadreams.

Kanaal stroomt door Peschiera del Garda naar het meer. Op de laatste avond aten we in een restaurant terras aan de andere kant, het was heerlijk.

Verona

Peschiera is slechts een korte treinreis verwijderd van Verona, dus we brachten daar een dag door. Van de bruisende Via Mazzini vol met designerwinkels tot de rustige straatjes en de roestige Castlevecchio. We gingen naar het balkon van Juliette, waar een man in een borduurwinkel onze namen voor ons als een geschenk borduurde en we de glimmende standbeeld van Juliette aanraakten voor geluk. We verkenden oude boekhandels, cafés en winkels, maar werden helaas de designer Gucci-winkel niet ingelaten (waarschijnlijk waren we te verbrand door de zon om in de mode te zijn). Later aten we ijs bij de fonteinen van de kasteeltuin en vielen in de late namiddagzon in slaap op het gazon.

Verona Arena. One of the best places to visit in Lake Garda. With SpaDreamsVerona Arena.

Sirmione

Op onze laatste dag gingen we naar Sirmione. Na een busrit van 30 minuten vanuit Peschiera waren we aangekomen bij de middeleeuwse ingang van de oude stad, die zich uitstrekt tot het schiereiland Sirmio. We liepen over de brug en door de poorten van het 13e eeuwse Scaliger-kasteel. Het was zo mooi; geplaveide stenen onder de voeten en bleke crèmekleurige stenen die de prachtige herenhuizen vormen.  Ik kocht grappa als een souvenir en we vonden ook mijn favoriete stationaire winkel, vol met de prachtigste papieren en notitieboeken. Na een lange tijd had ik uiteindelijk een miniatuur briefset met lila bloemen en zilveren versieringen gekocht. Daarna liepen we de heuvel op, langs de olijfboomgaarden van Catullus (Latijnse dichter) en langs het winderige pad waar de grote ruïnes van zijn villa zijn te zien, met uitzicht op het Jamaica-strand.

Panoramic view of the historical town Sirmione. Best towns and spas to visit in lake garda, SpaDreams

Panoramisch uitzicht op de historische stad Sirmione.

Na een lange wandeling zijn we erin geslaagd om een ​​plek in de schaduw te vinden onder een olijfboom, niet ver van het meer. Toen we waren afgekoeld, besloten we om de sprong in het water te wagen. Het was erg glad, dus we moesten op onze buik het water in glijden. Ik bereidde mezelf voor op wat gewoonlijk een koude meerdip was.  Maar toen ik in het water was, was ik erg verbaasd. Het was als een warm bad in een sauna. Hoe verder we zwommen, hoe helderder het water werd.

Op onze weg terug, probeerden we een van de gigantische ijsjes, letterlijk de grootte van je gezicht. Ik had een veganistische chocolade-fondant en mango-sorbet, Ali had tiramisu. Later die dag, terug in Peschiera, zagen we vuurwerk in de lucht exploderen achter het schiereiland Sirmione. Het was een mooie afsluiting van onze laatste avond in Italië.

Harbour in Sirmione at sunset. One of the best places to visit in Lake Garda. With SpaDreams

Haven in Limone.

Alle steden aan het Gardameer die hier worden genoemd, kunnen worden bezocht met een eenvoudige bus- of boottocht vanuit elk punt op het meer, waardoor het perfect te doen is zonder een auto. We raden het aan om in het zuiden te blijven als je van plan bent om Verona, Milaan of Venetië te bezoeken.

Bekijk onze hotel-tip: Hotel Sirmione & Promessi Sposi ★★★★ De thermale spa, Sirmione Aquaria, beschikt over thermale baden, douches met kleuren en aroma’s, sauna’s en nog veel meer. Het thermale bronwater is rijk aan zwavel, jodium en broom, wat helpt om lichamelijke spanningen te verlichten en genezing te bevorderen.

Tip:
De temperatuur in de regio van het Gardameer kan erg benauwd en warm zijn in de zomer (27 – 30 C max.) Dus als je de velen toeristen en de hitte wilt vermijden, dan is september of begin oktober een goede tijd om het Gardameer te bezoeken waar de gemiddelde temperatuur 25 graden is.

Nieuwsgierig? Ontdek dan onze bijpassende aanbiedingen: