Veiligheidsvoorschriften
Het ministerie van Buitenlandse Zaken verschaft dagelijks informatie over mogelijk gevaarlijke reisbestemmingen, zodat u zorgeloos van uw vakantie kunt genieten.
Reis- en veiligheidsvoorschriften van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Consulaire en diplomatische bescherming van EU-burgers
Burgers van de EU hebben het recht om in alle andere EU-lidstaten consulaire of diplomatieke bescherming te zoeken, wanneer hun thuisland in het land van bestemming niet door een consulaat/een ambassade is vertegenwoordigd.
Informatie over consulaire bescherming voor EU-burgers
Gezondheidsvoorschriften
Wij raden u aan om u op tijd in te lezen over alle gezondheidsrisico’s, infecties, vaccinaties en andere preventieve behandelingen, zodat u tijdens uw vakantie niet tegen onaangename verrassingen aanloopt.
De noodzakelijke medische voorzorg is per land verschillend. Daarom verwijzen wij naar de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD). Gedetailleerde informatie over diverse reisbestemmingen vindt u hier.
Wat betreft de voorgeschreven of aanbevolen vaccinaties en voorzorgsmaatregelen is het raadzaam om u door uw huisarts te laten verzekeren dat u ‘fit’ bent voor uw reis – vooral bij bestemmingen buiten Europa. Voor de inachtneming van de bestemmingen bent u zelf verantwoordelijk, bekijk ook de Reisvoorwaarden.
Inreis- en Visabepalingen
Niet in alle landen van de wereld gelden dezelfde inreisvoorschriften. Daarom raden wij aan om uzelf te laten informeren, welke inreisbepalingen gelden voor uw reisbestemming.
In Europa zijn bijvoorbeeld grenscontroles in de momenteel 24 lidstaten van het Schengengebied mogelijk. Een overzicht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en meer informatie over het Schengen-verdrag vindt u hier.
Personencontroles binnen de Europese Unie zijn ook mogelijk bij het binnenkomen van Bulgarije, Groot-Brittannië, Ierland, Roemenië en Cyprus, en ook aan de buitengrenzen van de EU en het Schengengebied. Echter, ook zonder grenscontrole is het binnen de EU verplicht om een geldig identiteitsbewijs bij u te hebben (identiteitskaart/paspoort).
Verdere informatie over inreisbepalingen en Visumvoorwaarden vindt u bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Geld meenemen naar en uit de Europese Unie
De Europese Commissie vraagt reisorganisaties om hun klanten de volgende regeling voor het meenemen van contant geld mee te delen:
Sinds 15 juni 2007 moeten alle personen die met contant geld met een waarde van 10.000 euro of meer de EU binnenkomen of verlaten, dit bedrag aan te geven bij de douane. Deze regeling berust op de verordening (EG) nr. 1889/2005. Met deze maatregel moet bijgedragen aan de bestrijding van witwassen, terrorisme en criminaliteit alsook aan de versterking van de veiligheid en het voorkomen van overtredingen van de Europese wetgeving.
Verdere informatie over het verplicht melden van geldmiddelen bij het overgaan van grenzen vindt u hier.
Vluchtvoorschriften
Online inchecken
Veel luchtvaartmaatschappijken bieden al vanaf 72 uur voor vertrek een online check-in aan. Zo kunt u kunt uw aanwezigheid aan boord snel en makkelijk bevestigen en een zitplaats kiezen.
Vluchttijden en –veranderingen
De vluchttijden krijgt u van ons meegedeeld, samen met uw andere reisdocumenten. Omdat er altijd sprake kan zijn van veranderingen op de korte termijn, vragen wij u om 48 uur van tevoren uw vluchttijden te checken op www.checkmytrip.com. Hiervoor heeft u uw 6-cijferige ticketnummer nodig, dat cijfers en letters kan bevatten. Voorbeeld: K4D28N.
Vluchtveiligheid
In de EU gelden strenge veiligheidsnormen voor het luchtverkeer. Enkele vluchtmaatschappijen worden daarom vanwege veiligheidsgebreken als risico geclassificeerd of sommige zijn zelfs in de EU verboden. De wet verplicht ons om u de ‘zwarte lijst van het vliegverkeer’ mee te delen, die een overzicht creëert van onveilige luchtvaartmaatschappijen.
De zwarte lijst van de Europese Commissie vindt u hier.
Rechten van gehandicapte vlieggasten
In juli 2006 werd door het Europees Parlement een verordening aangenomen over de rechten van met het vliegtuig reizende gehandicapten, die de gelijkstelling en aangemeten begeleiding van gehandicapten of mindervaliden veilig stelt.
Verordening over de rechten van gehandicapte reizigers
Verdere voorschriften vindt u in onze FAQ.
Belangrijke informatie
Andere landen, andere regels of ’s Lands wijs, ’s lands eer
Deze wijsheid geldt voor bijna alle landen waar een reis naar aangeboden wordt. Houdt het gedurende uw reis dan ook in gedachten.
Vertrek en aankomst: algemeen
Normaliter zijn kamers in een hotel vanaf 14.00-15.00 uur beschikbaar. Bij een late aankomst (vanaf 18.00 uur) dient u ons daarvan op de hoogte te stellen. Bij vertrek zijn de kamers, ten laatste, om 12.00 te ontruimen.
Behandelingen
Behandelingen kunnen ook plaatsvinden als de kamer op de aankomstdag nog niet tot uw beschikking staat, bijvoorbeeld bij beautyweekenden. Indien nodig kunt u in het hotel informeren naar een dagkamer (tegen vergoeding). Parkeer- en garageplaatsen worden, bij aankomst met de eigen auto, naar beschikbaarheid vergeven. Bepaalde programma‘s, zoals bijvoorbeeld gymnastiek, yoga en autogene training zijn altijd in groepsverband in zoverre bij inschrijving niets anders vermeld staat. Toegevoegde behandelingen/diensten (vooral bij beautyweekenden) dienen voor zover mogelijk vooraf geboekt worden.
In ieder geval dient u uw SpaDreams programma tegelijkertijd met uw boeking te reserveren om u van de gewenste behandelingen te verzekeren. De kuur-, wellness en beautycentra zijn over het algemeen volgeboekt en het is lastig om ter plaatse nog behandelingen te reserveren.
Medisch onderzoek
In samenspraak met uw huisarts dient u te bepalen of klimaat, thermaal /zoutwater of fysieke behandelingen als massage of fango voor u geschikt zijn. Ook voor het boeken van een specifiek wellnessprogramma is het aan te raden uw arts te raadplegen. Bij veel kuren / SpaDreams-programma’s is medisch onderzoek ter plaatse verplicht en ook in het programma opgenomen (zie betreffende aanbieding). Onafhankelijk van de aanbeveling van uw huisarts (bijvoorbeeld bij een fangokuur in Abano / Montegrotto therme) is het resultaat van het aanvangsonderzoek door de aanwezige bad-, kuurarts op de bestemming, van belang met betrekking tot welke behandelingen u voorgeschreven krijgt. In de geneeskrachtige baden in Tsjechië, Slowakije of Hongarije worden complete en complexe geneeskrachtige kuren aangeboden, waar alle, door de arts voorgeschreven behandelingen, in de kuurprijs inbegrepen zijn. Neemt u de meest recente bevindingen van uw arts mee.
Bouwactiviteiten
Bouwactiviteiten worden vaak op korte termijn gepland en zijn dan ten tijde van het afdrukken of bevestigen van de aanbiedingen bij ons niet bekend. In zoverre ons informatie ter beschikking staat aangaande bouwactiviteiten, informeren wij u zonder aarzelen. Wij zullen ons in dit geval alle moeite geven een acceptabele oplossing aan te dragen in de vorm van een vervangend aanbod of kostenloze annulering.
Beste prijs-garantie
Vindt u binnen 14 dagen na uw boeking bij SpaDreams, exact dezelfde aanbieding bij een andere aanbieder voor een gunstigere prijs, dan boeken wij zonder ophef het verschil naar u over! Deze prijsgarantie geldt ook voor het hotel / resort. U hoeft ons alleen een schriftelijk bewijs te laten zien met betrekking tot de lagere prijs, de daarin concreet opgenomen diensten en de daadwerkelijke beschikbaarheid van de vergelijkende aanbieding. Niet opgenomen in het aanbod van Beste prijs-Garantie zijn uitsluitend vluchten met de allernieuwste prijzen alsook aanbiedingen die slechts voor een beperkte groep mensen toegankelijk zijn.
Aanbevelingen van de arts
Neem de aanbevelingen van de kuurarts, het beauty- of wellnesscentrum serieus. Een garantie voor succes bij deelname aan een programma (kuur, wellness, fitness, beauty) kan helaas niet gegeven worden.
Eenpersoonskamers
Eenpersoonskamers zijn veelal tweepersoonskamers voor alleengebruik (zie ook de hotelbeschrijving). Echte eenpersoonskamers zijn doorgaands in hotels beperkt beschikbaar en kunnen zich met betrekking tot locatie en inrichting van tweepersoonskamers onderscheiden. U heeft recht ondergebracht te worden in de door ons bevestigde kamercategorie. Hoe de kamers verdeeld worden wordt door het hotel beslist. Een bepaalde, gewenste locatie van de kamer kan als vrijblijvende wens van de klant aan het hotel doorgegeven worden, is echter niet gegarandeerd.
Golf
Wellness of kuren in combinatie met golf wordt steeds populairder. SpaDreams wijst er met de Golf-button op wat geschikte Bestemmingen zijn. Let u er echter op dat door weersomstandigheden de golfbanen gesloten kunnen zijn.
Huisdieren
Het meenemen van honden is soms toegestaan (zie voorwaarden). Vooraanmelding met vermelding van ras, grootte en gewicht van het dier is verplicht. In eetzalen/restaurants, gemeenschappelijke ruimtes, de lift, bij het zwembad, in de spa of het kuurcentrum enz. zijn dieren niet toegestaan. De kosten voor het dier dient u ter plaatse te voldoen.
Hotels
Hotels in de stad, maar ook hotels die landelijk gelegen zijn, kunnen al naar ligging zeer gehorig zijn. “Rustig” in de hotelbeschrijving heeft betrekking op de geografische ligging. Vooral in grotere hotels is meer te beleven en dus ook meer rekening te houden met geluidsoverlast door bijvoorbeeld een discotheek. In zuidelijke landen leven de mensen bij mooi weer vooral ’s avonds en ’s nachts op straat. Reparaties aan de hotelinrichting kunnen, wegens ontbrekende materialen of werkkrachten, vaak niet direct plaatsvinden. Verwarming/ airconditioning wordt in veel gevallen centraal geactiveerd zodat de goedkeuring tot aan- of uitschakelen bij de hoteleigenaar ligt. Tevens kan het gebruik van de airconditioning in hotels met een specifiek soort lawaai verbonden zijn.
Hotelclassificering
Daar de voorstelling van comfort voor iedereen anders is heeft SpaDreams de officiele hotelclassificering van het betreffene land overgenomen. Deze classificering is echter niet altijd te vergelijken met de maatstaven van uw eigen land. Verwacht dus ook niet meer dan wat er in de beschrijving van het hotel / de kamer staat.
Toeristenbelasting
Eventueel aanvullende toeristenbelasting is ter plaatse te voldoen, tenzij in de aanbieding iets anders vermeld staat.
Aanbiedingen en kortingsperiode’s
Bijvoorbeeld 5=3 of 5 dagen voor de prijs van 3 dagen. In principe moet de gehele reisduur in de kortingsperiode liggen tenzij „aankomst op“ vermeld is. De aanbiedingen gelden doorgaands alleen op overnachtingen, zijn echter bij sommigen ook incl. verzorging. Veel kortingsperiode’s gelden alleen bij het boeken van een pakket. Ook bij kuren zijn er superbespaarpakketten zoals 3=2, d.w.z. 3 weken voor de prijs van 2 weken.
Reisleiding/klantenservice
In sommige van de, door ons aangeboden, kuuroorden wordt u door een reisleider of plaatselijke vertegenwoordiger, persoonlijk onder de hoede genomen. In de door ons aangeboden hotels kunt u zich met uw vragen en wensen alsook in geval van storing aan de hotelreceptie danwel de gastenbegeleider wenden. Aarzelt u niet want iedereen staat voor u klaar en wil graag dat u zich prettig voelt. Bij vragen en/of problemen kunt u tenslotte ook ten allen tijde met de klantenservice van SpaDreams zelf contact opnemen.
Satelliet-TV
Sat.-tv betekent uitsluitend satellietontvangst. Welke programma’s ontvangen kunnen worden hangt er vanaf op welke satelliet de antenne gericht is.
Sportapparatuur
Sportapparatuur en –mogelijkheden zijn, evenals zonneschermen en –stoelen, en in het bijzonder in het hoogseizoen, niet altijd in voldoende mate aanwezig. Afhankelijk van de vraag moet met wachttijden, beperkte gebruiksmogelijkheden en compromissen gerekend worden. Sommige hotels bieden, seizoensafhankelijk, entertainment aan.
Transfer
Bij veel hotels bieden wij een privé-transfer per taxi van treinstation of vliegveld naar het hotel aan. Een transferagent wacht u op het vliegveld of bij het treinstation op. In het buitenland is dit doorgaands na de douaneafhandeling. Let u alstublieft goed op het bord dat onze transferagent in de hand heeft met uw naam en/of de hotelnaam en SpaDreams/ of Fit Reisen. De chauffeurs zijn u bij het in- en uitladen van uw bagage behulpzaam. Let u erop dat uw volledige bagage aanwezig en ingeladen is.
Verzorging
In veel hotels worden inheemse en lokale gerechten aangeboden, waarbij het ontbijt meestal als zelfbedieningsbuffet aangeboden wordt en in sommige landen van gering belang is. Halfpension omvat doorgaands ontbijt en diner (buffet, menu of à la carte). Bij halfpension begint de verzorging op de aankomstdag met het diner en eindigt op de dag van vertrek met het ontbijt. Bij een late danwel nachtelijke aankomst is het hotel echter niet meer verplicht een diner te serveren.
Voor- en naseizoen
De tijden van het voor- en naseizoen variëren per regio en komen niet altijd overeen met onze vakantieperiodes. Het is mogelijk dat buiten het seizoen in het hotel en in de omgeving bepaalde fasciliteiten zoals zwembaden, tennisbanen, restaurants en winkels, beperkt geopend zijn. Noodzakelijke renoveringswerkzaamheden of overige bouwactiviteiten worden eveneens doorgaands in deze periode uitgevoerd. Sommige hotels zijn op basis van de gunstigere preizen in het voor- en naseizoen geliefd bij bepaalde doelgroepen. Bij seizoensoverlapping wordt de prijs naar rato berekend.
Wellness-, badlandschappen & kuurruimtes
Wellness-, badlandschappen en kuurruimtes zijn soms, tegen vergoeding, ook toegankelijk voor niet-hotelgasten. Stranden zijn, praktisch altijd, openbaar, de reiniging ervan is de verantwoordelijkheid van de betreffende gemeente.
Kameraanduidingen
Wij gebruiken in de beschrijvingen de door het hotel aangegeven kameraanduidingen zoals bijvoorbeeld Deluxe en Superieur om een foutloze reservering te kunnen garanderen. Zo kan het voorkomen dat een “Deluxe”-kamer in een 3-sterrenhotel niet gelijk is aan een “Deluxe”-kamer in een 4 of 5-sterrenhotel. Wij vragen hiervoor uw begrip.
Neem contact met ons op
+31 (0)20- 8943 655