Stress & Uitputting

Innerlijke kracht en rust opdoen

Wat zijn stress en uitputting?

Frau liegt auf Massageliege mit weißen Steinen auf dem Rücken

Onder stress verstaan we een vorm van spanning (speciale stimulant) die een fysieke en psychische reactie oproept waardoor een mens kan voldoen aan bijzondere eisen. Aan de andere kant spreekt men van hierdoor ontstane fysieke en psychische belasting. 

Stress kan hierdoor zowel een positief als negatief effect op het menselijk lichaam hebben. Wanneer de balans tussen in- en ontspanning zich niet hersteld kan stress zwaarwegende gevolgen hebben. Als resultaat kunnen zich slaapstoornissen, maag- & darmklachten, hart & circulatieproblemen en een verminderde capaciteit van andere organen voordoen. Stress vormt dan een soort gif voor het lichaam en beïnvloedt niet alleen het vermogen tot handelen maar ook het denkvermogen van mensen. 

Uitputting kan, bijvoorbeeld, een gevolg zijn van overmatige stress waarbij zich achter de uitputting en neerslachtigheid ook lichamelijke en geestelijke ziektes verstoppen. Zeker wanneer deze toestand al langere tijd speelt, dient men zich aan een medisch onderzoek te onderwerpen.

Wat kunt u doen? – Wat helpt? – Hoe voorkomt u het?

Twei Frauen im Tennis-Outfit mit Basecaps joggen im Park

Daar ieder mens anders op specifieke stresssituaties reageert is het van bijzonder belang dat ook ieder mens de voor hem of haar geschikte methode ten behoeve van stressmanagement zoekt.

Voor velen is dat een gezond sportprogramma na het werk, voor anderen is het een gezellige avond met vrienden of familie. Eén ding staat daarbij voorop: het is absoluut van belang voor de nodige ontspanning te zorgen zodat op regelmatige basis een gezonde balans tussen in- en ontspanning ontstaat. Ook voldoende slaap en een evenwichtige voeding helpen tegen uitputting.

Wanneer stress en uitputtingsverschijnselen niet effectief worden behandeld, kunnen depressie en een burn out het gevolg zijn.

Al met een paar ontspannende oefeningen per dag, zoals progressieve spierontspanning of autogene training, maar ook met pilates en yoga, kunnen stressfactoren aanzienlijk worden verminderd.
Wanneer u er in slaagt om stress af te bouwen bent u automatisch al meer ontspannen hetgeen voor een rustige ademhaling en een betere doorbloeding zorgt. En zo kunt u ook eenvoudiger opnieuw meester worden van de alledaagse situaties en angsten en het evenwicht tussen werk en privéleven in stand houden.

De beste kuren

SpaDreams adviseert

Freizeit im Wellnessurlaub

Over het algemeen is de regel bij stress en uitputting: zoveel mogelijk rust.

Ongeacht of u een kuur wilt doen in een rustige, non-stimulante omgeving aan zee of in de bergen, het belangrijkste is te beseffen dat u tijd nodig heeft voor uzelf. Of u daarvoor naar Duitsland gaat of meerdere grenzen wilt passeren laten we helemaal aan u over. Zelfs een kleine pauze kan al wonderen verrichten. Daar niet alle behandelingen voor iedereen geschikt zijn biedt SpaDreams een uitgebreid repertoire aan gezondheids- & wellnessreizen.

Met een individueel sport- & bewegingsprogramma, ontspanningstechnieken en wellnessbehandelingen kunt u zich tevens eens op uzelf richten, de oorzaak van het verstoorde evenwicht bij de basis aanpakken en voor de toekomst voorkomen.
Ook een klassieke Ayurvedakuur kan u helpen uw innerlijke rust en kracht terug te vinden.

Onze populairste kuren bij stress en uitputting

Stel hier uw persoonlijke droomkuur samen