Stap voor stap eenvoudig mediteren


Wist je dat mediteren veel positieve invloeden in je leven kan brengen? Met de volgende stappen leer je eenvoudig te mediteren.

  1. Wat heb je nodig

Je wilt dus gaan mediteren maar je weet niet hoe en waar je moet beginnen. Ten eerste is het belangrijk om een rustgevende plek te vinden. Dit kan thuis zijn of wellicht wil je buiten mediteren.

Een aantal essentials die je nodig zult hebben zijn: meditatie-matten, wierook, kalmerende muziek, meditatie-kussens en meditatie-boeken.


 

  1. Zoek een rustig plek

Dit kan zowel thuis of in het openlucht zijn. Het is maar waar jij je het prettigst voelt.

  1. Hoe moet ik zitten

Tijdens het mediteren is het belangrijk dat jij je prettig voelt bij de houding die je aanneemt. Tijdens het mediteren kunnen je zitten of liggen zoals jij dat prettig vindt.

Hieronder kun je de verschillende houdingen bekijken:

  • De kleermakerszit of de lotushouding. Je moet hierbij vooral opletten dat je je hoofd in lijn met je rug plaatst. Dit zorgt ervoor dat je ruggengraat recht is.
  • De houding op je knieë Bij deze houding moet je natuurlijk op je knieën zitten en je voeten plat op de grond houden. Hierna moet je met je billen op je voeten zitten. Zorg er altijd voor dat je ruggengraat recht is.
  • Liggend mediteren. Vind een geschikte plek om te liggen. Vergeet niet je hoofd te ondersteunen met een kussen. Leg je handen uit elkaar op de grond.
  • Zittend mediteren. Ga confortabel zitten en ontspan je lichaam en geest.

 

  1. Mediteer op je ademhaling

De moeder der ontspanningstechnieken is het mediteren op je ademhaling. Hieronder kunt u drie manieren vinden om snel te ontspannen:

  • Diep en regelmatig ademen. Hierbij moet je beginnen met inademen vanuit je buik, naar je ribben en middenrif en uiteidelijk tot de bovenkast van je borst. Bij de uitademing doe je hetzelfde maar dan net andersom. Door te mediteren op deze manier zorg je ervoor dat je de energie binnenkrijgt.
  • Lange uitademingen. De uitademing moet langer zijn dan de inademingen. Door op deze manier te ademen ‘triggeren’ we de ontspanninsrespons die ons langzaam terug naar het evewicht moet laten gaan waarin we normaal ontspannen zijn.
  • Natuurlijk ontspannen ademhalen. Hier laten we de ademhaling volledig gaan en doen wat hij wil.

 

  1. Hoe vaak moet ik mediteren?

Je kunt voor jezelf bepalen hoelang jij wilt mediteren. Wist je al dat meditatie een enorm effect heeft wanneer je 5 minuten per dag mediteert!


Mindfullness vakantie

In de volgende blogpost zullen wij u de voordelen van mediteren op een rijtje zetten.

Tot nu toe geen beoordelingen.
1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren
Loading...

Tags: , ,

Reacties zijn gesloten.